Aalesund vil hjelpe Bodø/Glimt til å gjøre Bodø enda gulere.
Arrangementsansvarlig i Aalesund FK, Øyvind Vebenstad, holdte torsdag foredrag om hvordan Aafk jobber for å skape engasjement og opplevelser for sine supportere på Color Line Stadion. Ansatte og sponsorer i Bodø/Glimt fulgte villig med da Vebenstad fortalte om reisen klubben hans har hatt fra å være en bydelsklubb med 500 tilskuere på kamp, til å bli fylkets stolthet med 10 500 tilskuere på nesten hver eneste kamp.
Vebenstad hadde blitt invitert til å komme av direktør Bjørn Tore Hansen og markedssjef Runar Berg, og skal i tiden etter foredraget lære opp Glimts nyansatte arrangements- og mediaansvarlig, Kent Andre Aagnes, i metodene som Aalesund har brukt for å skape det engasjementet som i dag finnes på Sunnmøre.
– Det er veldig morsomt å få lov til å dele erfaringer som vi har gjort oss i Aalesund med andre klubber i Norge. Vi er et lite land, og alle bør jobbe sammen for å skape et sterkere nasjonalt fotballprodukt. Mitt mål er ikke å gjøre Bodø oransje, men å hjelpe Glimt til å gjøre byen og fylket enda gulere, forteller Vebenstad.
Aagnes er glad for å mulighet til å lære av Vebenstad, som han mener har skapt noe unikt på sunnmørskysten.
– Dersom vi klarer å skape det samme engasjementet og entusiasme som de har klart nede i Ålesund, så hadde det vært helt fantastisk. Vi har ikke tenkt til å kopiere AaFK, men det er veldig spennende å høre om hva de har gjort der nede og hvordan de har fått det til. Samtidig skal vi lage egne vrier og tilpassninger til regionen vår, men det er så klart veldig verdifullt for oss å høre om grep og teknikker som Vebenstad har lykkes med i klubben sin, sier Aagnes.
– Vi får se om iverksetter noen tiltak utover våren for å gjøre kampdagopplevelsen enda bedre for Glimt-supporterne, smiler Aagnes avslutningsvis.