Fire av ti planlegger å pusse opp gulvet i 2015. Det betyr at hele 850.000 husholdninger går med konkrete tanker om å gjøre noe med gulvet sitt i inneværende år! Harde gulvtyper står høyest på ønskelisten.
Nordmenn er opptatt av gulv. Fra å være en kanskje litt glemt bygningsdel gjennom mange år, er gulvet nå blitt en prioritert del av interiøret i hjemmene våre. Prognosesenteret følger salgstallene nøye, og varsler en fortsatt vekst i gulvmarkedet i året vi nå er inne i.
– I 2013 ble det lagt nesten 15 millioner kvadratmeter nye gulv i vårt langstrakte land, enten i hytter og boliger, eller i en eller annen form for næringsbygg. Om vi legger de tre første kvartalene i 2014 til grunn, peker det i retninga av en fortsatt vekst i gulvmarkedet, sier Kåre Elnan, partner og markedssjef i Prognosesenteret til ifi.no sitt fagblad Fargemagasinet.
Ifølge Prognosesenterets kvartalsmålinger av forbruker er det liten tvil om at mange av oss kommer til å besøke byggevarehusene i løpet av månedene som kommer.
– Nesten fire av ti svarer at de planlegger å pusse opp gulvet det kommende året. Det betyr at 850.000 husholdninger planlegger å pusse opp gulvene sine, hvert år! sier han videre.
Harde gulv mest populære
Cirka 60 prosent av disse husholdningene planlegger ifølge Elnan å legge laminat, parkett eller heltregulv, mens 30 prosent planlegger å flislegge gulvet.
– De vanligste formene for oppussing av gulvene er å legge parkett- eller laminatgulv, disse to varegruppene utgjør nesten tre fjerdedeler av gulvmarkedet distribuert gjennom forhandlere, forteller han.
Gulvprodusenten Tarkett, som leverer gulv til forbrukermarkedet i både parkett, laminat og vinyl, bekrefter tendensen, men opplever også at kundene har et sterkere fokus på funksjon når de skal velge nytt gulv.
– Vi ser at forbrukerne har et fornyet syn på gulvets funksjon i ulike rom, og dermed mye oftere velger gulv tilpasset rommets funksjon enn tidligere. Dette gir plass til både parkett, laminat og vinyl på rull og i klikkvarianter. Så det er virkelig en spennende gulvtid vi er inne i, og det stiller store krav til oss som leverandør og produsent da kundene er bevisst på både kvalitet og funksjon, sier salgsjef Lill-Ann Mo.
Oppussing av det gamle
Selv om en stor andel av oss planlegger å kjøpe nytt, er det ti prosent som heller går med planer om å pusse opp det gamle – enten ved hjelp av å slipe, male, lakkere eller olje.
– Det er ikke overraskende på oss at kun ti prosent velger å pusse opp eksisterende gulv. Mye av forklaringen til dette ligger i at gulv i alle rom ansees å være en vesentlig del av interiøret, til forskjell fra tidligere, da gulv var et bygningselement. Dermed vil man også fornye det viktigste «møbelet» i et rom når vegger og tak får sin fornyelse. I og med at gulv har fått denne funksjonen, merker vi, som tallene fra Prognosesenteret her bygger oppunder, at flere og flere bytter ut gulv i sammenheng med oppussing i stedet for «å shine opp» gamle gulv, sier Lill-Ann Mo.
Fruen bestemmer
Og hvis du lurte på om det er mannen eller kvinnen som er sjef for gulvet…
– Kvinnen og mannen står sammen om planlegging, sammen om å bestemme om og hva de skal gjøre hjemme. Men, for det er et men, -kvinnene leder an, tar initiativ til å gjøre noe med gulvet. Mens mannen og kvinnen altså gjør det sammen, tar kvinnene beslutningen om hva som må gjøres, slår Elnan i Prognosesenteret fast.
Tekst: Åshild Nyhus Tyssen/ifi.no Foto: Tarkett, Golvabia, Scanox