Hvorfor er det en dårlig idé å la de piggfrie dekkene stå på hele sommeren? Sjekk forskjellen i bremselengde!

Annonse[pro_ad_display_adzone id="4935"]

NAF anbefaler at sjåførene bør lære av de proffe langrennsløperne: Test gli og grep før du legger i vei.

99 av 100 bilførere tester ikke hvor glatt veibanen er ved å trampe på bremsen under kjøring. Så enkelt er det å få et øyeblikkelig og verdifullt inntrykk av hvor dårlig eller godt grep dekkene egentlig har.

De fleste kan, på dagens føre, få seg en hårreisende overraskelse. Snø og solide minusgrader er forutsigelig føre med god friksjon hvis dekkene ikke er gamle og mønsterdybden minst 4 millimeter.

Skummel, svart asfalt

Svart og tilsynelatende tørr asfalt kan derimot være underkjølt, polert og lunefull. Asfalt som skinner i lyset fra motgående bil betyr varsko av kraftigste sort. Nettopp der og da bør du ta et kortvarig og lett, men kontant tramp på pedalen. Låser hjulene seg momentant, har føreren allerede da lært noe livsviktig.

ABS-bremser null verdt

Blokkeringsfrie bremser hjelper absolutt ingenting når veien er glattere enn glattest. Stopplengden blir tvert imot 20-30 prosent lenger fordi dekkene ikke klarer å feste veigrep mellom de hurtige elektroniske pulsene som skal hindre hjulene i å låse seg.

ABS-bremsene er der for å hjelpe om du skulle komme ut for en situasjon, men du må fortsatt vite hvordan du håndterer bilen når en situasjon oppstår.

Gjør det til vane å teste friksjonen med små tramp på bremsepedalen. Da vil du fort lære å ”lese” veibanen. Mer livreddende lesing finnes ikke.

Vask hjulene

NAF anbefaler dessuten at man gjør til en vane å vaske hjulene en til to ganger i uken, på grunn av saltet som fester seg på dekkbanen. Dette vil gi langt bedre veigrep på glatte veier.

Her kan du lese om NAFs sommerdekktest

Annonse[pro_ad_display_adzone id="4936"]