Salget av nye bobiler faller for første gang på flere år, men ett merke holder stand.
Etter år med voldsom stigning har markedet i år trukket pusten. De første åtte månedene ble det nyregistrert 2501 bobiler her i landet. Det er 344 færre enn samme periode i 2013 og en nedgang på om lag 13 prosent.
Markedet er i endring
– Vi har sett en endring i markedet de siste par årene. Nå vil folk ikke ha så tunge biler og vi selger mest av biler opp til 3.5 tonn, forteller Jan Henning Løviknes i Løviknes Caravan på Vestnes.
Bobiler under 3500 kg øker svakt, mens fallet for de tyngre bobilene er dramatisk. Enkelte merker har blitt redusert med mer enn 60 prosent i segmentet for store bobiler.
– Det er flere årsaker til at kundene vil ha lette biler. Mye handler om økonomi, det koster mer å reise med en tung bil, både på ferger og på bomstasjoner. I tillegg er det mange som ikke har førekort for å kjøre tyngre biler som nå handler bobiler.
Challenger holder stand
Blant merkene, som identifiseres under eget navn i statistikken for nyregistreringer, er det Challenger som har solgt flest nye bobiler under 3500 kg så langt i år. Merket har også opprettholdt sitt nivå fra tilsvarende periode i fjor med 23 solgte her i fylket i år.
Løviknes Caravan på Vestnes har vært eneforhandler av Challenger i distriket siden 2009.
– Vi ser at produsenten har ligget i forkant av utviklingen og har mange innovative løsninger. Det tror jeg er mye av årsaken til suksessen. Nå selger vi mest av delintergrerte bobiler, avslutter Løviknes.