En YouTube-hit har resultert i en uvanlig kundestrøm til Biltema. Sunnmøringen bak videoen fikk en overraskelse fra Biltema som selger gjessene.
Den siste uka har fortonet seg annerledes for Biltema-ansatte. Ved jevne mellomrom har de måttet forholde seg til lyden av skrikende gjess og gapskratt.
– Vi syns det er hylende morsomt at en video på nettet kan føre til så stort engasjement for et produkt som dette, sier daglig leder Knut Svenningsen i Biltema.
Biltema kan se tilbake på en uke med usedvanlig godt salg av den halvmeter lange gåsa av lateks, 2500 eksemplarer. Kjeden har dermed solgt seg helt tomme for hylegjess.
– Men ikke fortvil, nye partier er på vei inn i butikkene fra slutten av måneden, sier Biltema-sjefen.
Sett av mange millioner
Det begynte da sunnmøringen Kevin Synnes filmet at han trykket på en haug med gummigjess hos Biltema i Kristiansand. Filmen la han ut på YouTube 30. august.
Den ble umiddelbart et nettfenomen. Årsaken er den overraskende intense lyden som oppstår når flere titalls gummigjess slipper luften ut gjennom lydmodulen i halsen.
Hittil har ’’Duck army’’ blitt sett av 7,5 millioner på YouTube alene. På tjenesten Vine er den vist over hundre millioner ganger. Filmen har også avfødt en underskog av hjemmelagede videoer, der de skrikende endene er klippet inn på strategiske steder i kjente musikkvideoer. Egen Facebook-side har endene også fått.
– Det gikk bare en dag eller to etter at videoen var lagt ut før vi ble oppmerksom på ungdommer som humret seg mellom butikkhyllene, før lyden av hylende gjess kunne høres, sier Svenningsen.
Premie: Gjess
Mandag denne uka takket Biltema videomakeren for oppmerksomheten de har fått med gaveoverrekkelse i Ålesund. I tillegg til gavekort, ble han tildelt 40 eksemplarer av hylegåsa.
Nå kan det bli flere videoer av gjess.
– Ideene kommer løpende når man står med hendene fulle. Det kan nok hende at det kommer en video til eller to, sier Kevin Synnes.
I løpet av de siste dagene har han blitt kontaktet av både New York Daily News og The Guardian ville skrive om nettfenomenet han laget nærmest som en tilfeldighet.
– Det var bare ren flaks, hele greia. Jeg har lagt ut videoer på YouTube før også, med rundt 2000 visninger av den mest populære, sier Synnes.
Den hylende lateksgåsa er en hundeleke.
– Vi har også solgt mange av en annen hundeleke, en hylende gris, men den kommer ikke opp mot den uvanlige suksessen til hylegåsa, sier Knut Svenningsen i Biltema.